Onsdag 3 juni

Har fått skäll av min sambo att jag bloggar för dåligt, "Jag vill ju läsa vad du gjort på dagarna"... Som att han inte får reda på alla fakta i mitt oerhört spännande och innehållsrika liv ändå.

Förra veckan spenderades till största delen i Hissmofors hos farmor. Magnus var i Skåne och jobbade från onsdag till fredag så då passade jag på att fly stan ett tag. Kändes skönt att slippa vara hemma själv, det kändes extra tungt att han åkte bort, tror det har att göra med det faktum att bebisen ju faktiskt skulle kunna få för sig att komma ut nu. Inte så troligt, men om det skulle ske känns det tryggare att ha Magnus i närheten är 100 mil bort.
Hjälpte farmor att rensa bland hennes samlingar, hon skulle lätt kunna öppna en gardin- och dukaffär, det bara svämmade över i skåpen. Vi tog även tag i att börja rensa uthuset, åh hjälp vad grejer. Beställde hem en container och den fylldes snabbt. Vi var även där på lördagen då också pappa och Aron hjälpte till. De slet som bara den i värmen. Jag orkade inte hjälpa till så mycket, satt i skuggan och drack blåbärssaft och blev halvt ihjälbiten av myggen. Men som sagts förut har jag ju svårt för att bara göra ingenting när andra jobbar så det slutade med att jag vände trädgårdslanden (inte alls jobbigt...) och planterade Gröngödslingsblandning där. Så till nästa sommar när landen förhoppningsvis är våra så kommer det att vara fin och näringrik jord där. Inte för det brukar vara något problem att få det att växa i de där landen, verkar vara en himla bra växtzon just där.

Har haft svårt att sova i flera veckor, har liksom inte kommit till ro. Dessutom har bebisen varit som galen därinne. Men sen Magnus kom hem i fredags har jag sovit jättebra, tolv timmar första natten, så himla skönt och välbehövligt.

Var hos barnmorskan i går, bebisens huvud är nu fixerat, så nu kan den ju få komma ut tycker jag. Vet ju att de fixerar sig tidigt när det är första gången, men det känns ändå som en positiv grej tycker jag. För övrigt verkade allt bra, hade fått lite sämre blodvärde så jag blev rekommenderad att äta mycket leverpastej och jordgubbar. Och värre saker än jordgubbar kan man ju stoppa i sig, mums! Köpte en låda som jag åt upp på ca tre minuter. Tur Magnus är allergisk så jag får ha dem för mig själv, hehe. :P

I natt och i dag har jag mått ganska dåligt, har värk, lite sammandragningar då och då och sen något som känns som mensvärk hela tiden. Lite illamående också. Jaja, det lär väl bara vara en del av tillståndet jag befinner mig i.

En sak som jag börjar bli så nyfiken på förutom vilket kön bebisen har är hur den kommer att se ut. Vem kommer den att vara lik och så. Det ska bli så himla roligt att se!

Skrev för ett tag sen om ett sömnadsprojekt jag skulle ta tag i och så här blev det, är inte så nöjd med passformen, men det får väl duga. Svårt att få till det bra eftersom jag ville att överdraget skulle gå att ta av.

Det är alltså egentligen en hundbädd från IKEA som jag sytt nytt överdrag till. Tanken är att bebisen ska kunna ligga i den om den tex ska sova i vår säng (så slipper vi oroa oss för att rulla över bebis) eller i stället för att ligga på golvet. Har blivit tipsad om att den var ett jättebra köp, så vi får väl se.
Vet att det finns många som har åsikter hit och dit om var barnet ska sova, men ni som varit hos oss vet att vårt sovrum är väldigt litet, en spjälsäng får inte plats där. Så nu har vi ställt upp spjälsängen i vardagsrummet, men vi lär nog vilja ha barnet närmare än så på natten. Och blir det något problem sen med att få barnet att sova i egen säng så får vi väl ta det då i så fall.

Spännande väder nu, strålande sol och världens hagelstörtskur. Tur jag inte köpte en massa växter till balkongen i går som jag hade tänkt. Säkert lika bra att vänta ett tag till med det.

Lägger upp två magbilder med, de är nån vecka gamla, men de är de senaste vi tagit.
   

Nu ska jag förbereda middagen, blir stekt lax med godaste såsen enligt farmors recept. Creme fraiche, senap, honung och dill. Blev bjuden på det förra veckan och jag slickade nästan såsskålen, fantastiskt gott!

/M

Kommentarer
Postat av: Madeleine Mattsson

Vad pysslig du e du! =)

Alla har ju synpunkter hur man bör ha barnet sovandes. Jag fick ett tips av mamma då jag fick Casper och hon sa gör det som känns bäst och skit i allt annat! Jag hade både Casper och Lova i våran säng då dom mös av bara den och dessutom blev säkerligen trygga utav det. Man får en lugn ammning och slipper kliva upp, = bättre sömn! =) Jag mös mkt bebisperioden, man kan ta alla måsten då dom blir större som vid 6-7 månader försöka vänja in andra vanor osv. Men sen tänker nog även du så och det är ju att alla funkar ju olika...Casper t,ex stenvägrade vaggan...vad gör man då? aldrig har man ju hjärta att tvinga sin nyfödde utan man vill myyyysa =)))) Kram på de!! Jättefin kula fortfarande!! lycko dig!

2009-06-03 @ 21:17:48
URL: http://mattssonmadeleine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0